Noví příchozí v podobě Disney+, HBO Max či Apple TV+ nedokázali během roku 2020 zastavit stoupající čísla předplatitelů Netflixu. Král streamovacích služeb dokázal v koronavirem zpustošeném roce přilákat 37 milionů nových předplatitelů, z nichž 6 milionů přibylo během posledního čtvrtletí 2020. Aktuálně Netflix hlásí přes 203,7 milionů předplatitelů po celém světě. Pro porovnání druhá a třetí nejúspěšnější služba v podobě Disney+ a HBO Max mají momentálně 86,8 a 57 milionů předplatitelů.
Netflix vede od svých počátků taktiku miliardových investic do svého obsahu za cenu čím dál hlubšího zadlužení. V roce 2019 činila ztráta Netflixu 1,5 miliardy dolarů, ovšem díky vzrůstajícímu počtu předplatitelů klesla ztráta v roce 2020 na “pouhých“ 138 milionů dolarů. Vedení Netflixu předpokládá, že tento trend bude pokračovat i nadále. Pokud si službu předplácíte, tak jistě víte, že na rozdíl od konkurence produkuje nespočet titulů, které sází nejenom na zámořské publikum, ale i na evropský a asijský trh. Netflix i během následujících let plánuje produkovat obsah určený pro mezinárodní trhy. Evropští předplatitelé se tak zřejmě mají i v budoucnu nač těšit.
Má to přitom jednoduché odůvodnění. Americký trh už je značně nasycený a přibývající noví zákazníci se rekrutují primárně z dalších zemí. V roce 2020 bylo jen 17% procent nových předplatitelů z USA, zbytek byl z dalších zemí. Netflix tedy chce svým mezinárodních uživatelů nabídnout lokální filmy a seriály (které ale mají šanci uspět globálně - viz aktuální hit Lupin).
I přes snahu Netflixu produkovat nespočet celovečerních filmů, tak největší sledovanost a ohlas má u své vlastní seriálové tvorby. Streamovací gigant obsadil devět příček z Top 10 globálně nejvyhledávanějších televizních pořadů za rok 2020 na vyhledávači Google. Nejhledanějším pořadem byla dokumentární série Pán tygrů, která byla během března nejdiskutovanějším pořadem na sociálních sítích. Popularita série zapříčila, že se aktuálně chystá hraná verze s Nicolasem Cagem v hlavní roli. Jediným titulem ze seznamu, který nebyl z dílny Netflixu, byla reality show Big Brother Brazílie, jež obsadila v globálním žebříčku druhé místo. Kompletní žebříček vypadá následovně:
- Pán tygrů (Tiger King)
- Big Brother Brazílie
- Papírový dům (La Casa de Papel)
- Cobra Kai
- The Umbrella Academy
- Emily in Paris
- Ozark
- Dámský gambit (The Queen’s Gambit)
- Outer Banks
- Zámek a klíč (Locke & Key)
I v žebříčku Top 10 nejvyhledávanějších televizních pořadů v USA za rok 2020 na Googlu drží Netflix silné zastoupení. V tomto žebříčku obsadil celkem sedm příček a obhájil první pozici se sérií Pán tygrů. Na rozdíl od globálního žebříčku se do Top 10 dostala i Ratchedová o ďábelské zdravotní sestře z Přeletu nad kukaččím hnízdem. V žebříčku se umístila i dokumentární série o Michaelu Jordanovi Poslední představení. Tento titul je sice dostupný na Netflixu, ale vyrobila ho sportovně založená stanice ESPN, kde byl zveřejněn nejdříve a až poté koupil streamovací práva Netflix. Kompletní žebříček ze Spojených států vypadá následovně. (Jak sami můžete vidět, globální vkus se od toho amerického z části liší).
- Pán tygrů (Tiger King) – Netflix
- Cobra Kai – Netflix
- Ozark – Netflix
- The Umbrella Academy – Netflix
- Dámský gambit (The Queen’s Gambit) – Netflix
- Little Fires Everywhere – Hulu
- Outer Banks – Netflix
- Ratchedová (Ratched) – Netflix
- Fotbalový talent (All American) – The CW
- Poslední představení (The Last Dance) – ESPN
Netflix je známý tím, že čísla sledovanosti nejsou veřejně dostupná a analytici se tak musí spolehnout především na samotná vyjádření streamovací služby. A to ještě většinou nedostáváme kompletní hodnoty sledovanosti, ale jen tu a tam nějaké dílčí zprávy o zajímavých úspěších. Aktuálně Netflix mimo jiné tvrdí, že čtvrtá sezóna Koruny překonala ve sledovanosti všechny předešlé řady. Celkem už prý seriál od jeho počátku vidělo celkově přes 100 milionů domácností. Novoročním hitem je seriál Lupin, který si po 28 dnech od premiéry dle odhadů pustí přes 70 milionů předplatitelů.
Žebříčku Top 10 nejsledovanějších (vždy se měří prvních 28 dní od premiéry) loňských seriálů a reality show na Netflixu vládne seriálový fenomén Papírový dům. Jeho čtvrtou sérii si za první měsíc pustilo přes 65 milionů domácností. Nejvyhledávanější série na Googlu Pán tygrů skončila na druhém místě s 64 miliony puštění. Třetí místo patří brilantní minisérii Dámský gambit s Anyou Taylor-Joy v hlavní roli, již si pustilo přes 62 milionů domácností. Kompletní žebříček vypadá následovně:
- Papírový dům (La casa de papel), 4. série – 65 milionů puštění
- Pán tygrů (Tiger King) – 64 milionů puštění
- Dámský gambit (The Queen's Gambit) – 62 milionů puštění
- Too Hot to Handle – 51 milionů puštění
- Ratchedová (Ratched) – 48 milionů puštění
- The Umbrella Academy, 2. řada – 43 milionů puštění
- Tenkrát poprvé (Never Have I Ever) – 40 milionů puštění
- Jednotky vesmírného nasazení (Space Force) – 40 milionů puštění
- Lucifer, 5. sezóna 1. část – 38 milionů puštění
- Zem je láva (Floor is Lava) – 37 milionů puštění
Co se týče nedávných filmových premiér, tak Netflix uvádí, že sci-fi George Clooneyho Půlnoční nebe vidělo 72 milionů domácností, animák Až na Měsíc si pustilo 43 milionů domácností a dětský výplach Můžeme být hrdinové od Roberta Rodrigueze zkouklo 53 milionů domácností.
Velký úspěch měly i vánoční komedie v podobě romantiky Sváteční rande a filmu pro celou rodinu Vánoční kronika: druhá část. První zmiňovaný si přehrálo 68 milionů domácností a druhý snímek vidělo 61 milionů domácností. Nejdražší akcie za svou streamovací historii měl Netflix v červenci, kdy jedna akcie měla hodnotu 575,37 dolarů. Na přelomu roku se k této hodnotě Netflix opět přiblížil. Jedna akcie měla před pár dny hodnotu 565,50 dolarů.
Impozantní nárust předplatitelů během loňského roku může i za to, že si Netflix připsal nespočet rekordních filmů, které přepsaly žebříčky sledovanosti této streamovací platformy. Nejsledovanějším filmem na Netflixu je akční řež Vyproštění s Chrisem Hemsworthem v hlavní roli. Akčňák si pustilo přes 99 milionů domácností. Na druhé pozici se s 85 miliony drží adaptace kriminální knižní série od Roberta B. Parkera s filmovým názvem Spravedlnost podle Spensera. Třetí místo s 83 miliony patří akční šílenosti 6 Undeground od Michaela Baye. Nutno podotknout, že Netflix na konci roku 2019 změnil způsob měření u filmů a seriálů. Nyní se do žebříčku započítává každé přehrávání, které trvalo alespoň dvě minuty, namísto předchozí metody, kde se započítávalo každé přehrání, kde divák viděl alespoň 70 % stopáže.
Top 20 nejsledovanějších původních filmů Netflixu:
- Vyproštění (Extraction) – 99 milionů puštění
- Spravedlnost podle Spensera (Spenser Confidential) – 85 milionů puštění
- 6 Undeground – 83 milionů puštění
- Old Guard: Nesmrtelní (The Old Guard) – 78 milionů puštění
- Enola Holmesová (Enola Holmes) – 76 milionů puštění
- Projekt Power – 75 milionů puštění
- Půlnoční nebe (The Midnight Sky) – 72 milionů puštění
- Sváteční rande (Holidate) – 68 milionů puštění
- Stánek s polibky 2 (Kissing Booth 2) – 66 milionů puštění
- Vánoční kronika: druhá část (The Christmas Chronicles: Part Two) – 61 milionů puštění
- Ta druhá (The Wrong Missy) – 59 milionů puštění
- Můžeme být hrdinové (We Can Be Heroes) – 53 milionů puštění
- Americká vražda: Rodina od vedle (American Murder: The Family Next Door) – 52 milionů puštění
- Až na měsíc (Over the Moon) – 43 milionů puštění
- Sociální dilema (The Social Dilemma) – 38 milionů puštění
- Willoughbyovi (The Willoughbys) – 38 milionů puštění
- Klaus – 30 milionů puštění
- Letový režim (Airplane Mode) – 28 milionů puštění
- Zase Vánoce (Just Another Christmas) – 26 milionů puštění
- Zkáza paní Grace (A Fall from Grace) – 26 milionů puštění
Na závěr přinášíme dobré zprávy fanouškům kontroverzního seriálu Bridgertonovi. Série dle stejnojmenné knižní předlohy od spisovatelky Julie Quinn popudila některé diváky tím, že i když je seriál zasazen do Londýna 19. století, tak v něm vystupuje řada herců tmavé pleti, kteří ztvárnili tehdejší aristokraty. I přes onu kontroverzi se Netflix pochlubil výbornými čísly sledovanosti, která seriál nasbíral během vánočních svátků. Za prvních 28 dní od premiéry si Bridgertonovi pustilo přes 63 milionů domácností. Nepřekvapí tedy, že streamovací gigant čerstvě oznámil druhou sérii.
Zdroj: Variety, Collider, Digital Spy
Foto: Netflix