Žijeme v době, kdy se čím dál častěji rodí seriálové tituly typu Sedmilhářek, Temného případu, Westworldu a dalších, tedy seriálů nabitých filmovými hvězdami, u kterých byste si ještě před několika lety ani netroufali hádat, že by se někdy mohly objevit v televizním seriálu. To samé se dá říci i o novém dobovém seriálu stanice TBS, ve kterém si hlavní role střihli Daniel Brühl (Rivalové, Úkryt v zoo), Luke Evans (Rychle a zběsile 6, High Rise) a Dakota Fanning (Brimstone, Americká idyla). Tedy herci, kteří rozhodně nepotřebují svou hereckou slávu proklamovat jinde než na velkém plátně. O to víc mě tedy překvapilo, když se zrovna tahle trojice skvělých herců sešla u titulu The Alienist, seriálového projektu, který napsal nápaditý režisér a scénárista Cary Fukunaga (Temný případ, Bestie bez vlasti).
Říkal jsem si, že tahle trojice by se něčeho takového nezúčastnila, pokud by daný projekt nebyl po všech stránkách perfektní. Po pilotním dílu jsem však zaznamenal mírné rozčarování. Ne, že by tento projekt nebyl zdařilý a nehýřil vytříbenými hereckými výkony, jen by člověk čekal ještě něco víc, zkrátka větší tah na branku a silnější zaháčkování diváka hned v úvodu.
Začněme však pozitivy. Seriál se odehrává na konci 19. stol. přesně roku 1896 a dobová výprava tento dojem perfektně předkladá. Podobně jako jsem byl z výpravy nadšený v loňském Taboo Toma Hardyho, tak i zde se to bravurně hemží různorodými kostýmy, špinavými ulicemi, koňskými spřeženími a interiéry i exteriéry mající smysl pro detail. Překvapivě povedená byla i akční scéna s koňským povozem, ve které bylo vidět, že tento seriál dostal do vínku adekvátní rozpočet a tvůrci se nemusí držet příliš zkrátka.
Herecké výkony jsou nepřekvapivě velmi dobré. Nejvíce mě v prvním díle nadchnul Luke Evans, který dostává alespoň v pilotu nejvíc prostoru, a svou úlohu nervózního skicaře Johna Moora vyšvihnul s podobným důvtipem jako svou roli v nedávném snímku Kráska a zvíře. Dakota Fanning coby Sara Howard, jediná slečna pracující na policejní stanici, je i přes svou zatím malou roli taktéž bez výhrad skvělá a její drsná ctižádostivá hrdinka má velký potenciál do budoucna. Jediný hlavní hrdina, který si uchovává většinu karet v rukávu, je Daniel Brühl. Tomu scénář v prvním díle nedává příliš prostoru na to, aby se s ním divák mohl patřičně ztotožnit a pochopit jeho psychiatra Dr. Laszla Kreizlera. Zatím je jeho postava natolik tajemná, že se zkrátka těžko zhodnocuje a díky jeho mrazivému monologu v závěru dílu jsem si vážně nebyl jistý, co si o něm mám myslet.
Celý příběh zasazený do prostředí roku 1896 začíná vraždou chlapeckého prostituta oblečeného v dívčích šatech. Policisté bez patřičného vyšetřování přisoudí vraždu odsouzenému vrahovi, ale Dr. Laszlo Kreizler (Daniel Brühl) společně se svým věrným přítelem Johnem Moorem (Luke Evnas) se snaží díky nevyřešenému případu z minulosti najít správného viníka. Do jejich vyšetřování se postupně připlete i sličná Sara Howard (Dakota Fannong). Příběh úplně vybízí k velmi tísnivému a drsnému zážitku a věřím, že kdyby se Cary Fukunaga ujal i režie, tak by pilot vypadal mnohem víc uceleně a mrazivě. Takhle ta trýznivá depresivní atmosféra vyznívá jen zpola.
Takže rozhodně nepočítejte s tak bezděčnou atmosférou jako u první série Temného případu. Tahle dobová krimi je sice popisována jako psychologický thriller, ale mně to tak v pilotu úplně nepřišlo. Naštěstí je hned v úvodu cítit ten dějový potenciál, který Alienist má. Celkových 10 epizod mi zatím přijde na tento příběh poměrně dost, ale věřím, že scenáristické duo Cary Fukunaga a Hossein Amini (Drive, Sněhurka a lovec) nás ještě příběhem mile překvapí a naservírují ještě hutněnšjí tísnivou atmosféru.
The Alienist se v žádném případě nedá po úvodním dílu nazvat zklamáním. Famózní herci, ambiciózní originální příběh a skvělá dobová výprava vybízí bez pochyby k dalšímu sledování. Jen jsem z pilotního dílu nebyl tak uhranut, jak jsem očekával, to však nic nemění na tom, že takových krimi sérií s vlastním obličejem a ještě k tomu zasazených do ulic New Yorku roku 1896 vážně moc není.