Filmové a seriálové adaptace populárních herních značek nemají na růžích ustláno, to je obecně známá a milionkrát propíraná věc. Mezi značky, které se zatím dočkaly spíše pošlapání či nepochopení, patří určitě i Resident Evil. Populární zombie série je tu s námi již od roku 1996, a od té doby se dočkala několika filmových zpracování, naposledy příšerným snímkem Welcome to the Raccoon City, jehož (ne)kvality jsme popsali v naší recenzi. Souběžně s ním však vznikal také seriál od Netflixu nazvaný jednoduše Resident Evil (u nás s podtitulem Lék).
Ten na rozdíl od filmových adaptací je oficiálně součástí kánonu, a jeho události se odehrávají cca rok po poslední vydané videohře s názvem Resident Evil: Village. Tvůrci nás slibovali zavést do dvou časových rovin. V současnosti sledujeme rok 2022, kde jsou hlavními postavami Albert Wesker (Lance Reddick) a jeho dvě dcery Billie (Siena Agudong) a Jade (Tamara Smart), jež se stěhují do New Raccon City. Wesker byl přece v roce 2009 zabit, a Raccon City zničeno v roce 2002, mohou si říkat fanoušci her. To jsou jedna z mnoha tajemství této časové linie, na kterých je její příběh postaven.
Druhá časová linie nás zavádí do Anglie roku 2036, kdy je svět kompletně zamořený nakaženými. Zde se příběh zaměřuje na starší Jade (Ella Balinska), jež studuje chování „nul“ (tak se zde říká nakaženým), a zároveň prchá před svoji minulostí a Umbrellou, která se opět snaží mít vše pod kontrolou, a nezastaví se před ničím. Na papíře tak tyto dvě premisy nezní vůbec špatně, ovšem dokázal showrunner Andrew Dabb a jeho tým přenést kvalitu i na obrazovky?
Nemá smysl si zde vůbec nic nalhávat, nový Resident Evil seriál je zkrátka průšvih. Pojďme se nejdřív podívat na seriál jako na „Resident Evil seriál“. Zde asi show selhává úplně nejvíc, protože z her si tento počin nebere snad téměř vůbec nic. Abychom to uvedli na pravou míru, producenti z Netflixu jsou si jistí tím, v čem vyprávějící struktura herního Resident Evila funguje, a nabízí nám nové a moderně pojaté pokračování. Skutečnost, že sledujeme děj ve dvou časových linkách, působí jako dobrý nápad. Ostatně samotné hry i spousta chválených animovaných adaptací volí podobný vypravěčský styl. Ať se ale tvůrci snažili sebevíc, zde to nemá onen kýžený efekt, a to primárně proto, jak moc chtějí navázat na současný reálný svět. Nevhodně zvolená moderní hudba, nemístné zmínky o Covidu, nezajímavé a umělé lokace, nevhodný casting postav.. to vše je zamícháno do koktejlu, který fanoušci her budou pít s hořkostí.
Ale dobrá, není to povedená adaptace. Třeba to je alespoň obstojný zombie seriál. Tyto myšlenky mi probíhaly hlavou po zhlédnutí prvních tří epizod, po kterých jsem věděl, že to s Resident Evil nemá moc společného. Bohužel seriál však selhává i v základních věcech jako jsou postavy, scénář, zajímavý styl vyprávění či v efektivním využití toho nejdůležitějšího na zombie seriálu - zombíků. Scénář je místy opravdu hloupý, náhodně na diváka sype scény bez jakéhokoliv většího významu, jen aby se něco dělo. Smysl to však nedává. Umělé dialogy lezoucí z postav jsou jedno velké klišé, zabalené do nezajímavého kabátu, a přikryté trapnou dekou. Tímto trpí především linka 2022, kde se sice mladistvé herečky snaží, ovšem jsou scénářem výrazně zaháněny do kouta. Celková debilita ve vývoji děje a zvratů dosahuje místy opravdových výšin.
Linka 2036 je tak minimálně první polovinu seriálu ta zajímavější, protože se konečně ocitáme v apokalyptickém světě s potenciálem zaujmout. Děj je ovšem extrémně předvídatelný, a i když má svoje momenty jako průchody v temných tunelech, nebo první pořádná akční scéna se zombíky (která mimochodem přijde až po pěti!! dílech), je to zkrátka jedna velká nuda. Akce je pomálu, o hororu se v podstatě nedá mluvit, a poslední tři díly jsou opravdové utrpení. V nich tak začne být zas o něco zajímavější linka 2022, odpovědí však divákovi moc nenabídne, a celkový dojem ze seriálu je tak opravdu převážně negativní.
Klíčovým faktorem celé Resident Evil ságy byly a jsou její postavy. I když se ve většině případů nejedná o bůhví jak promyšlené charaktery, byly alespoň snadno rozpoznatelné, charismatické a výrazné ve všech svých přednostech. Seriál Resident Evil však se svými postavami pracovat neumí, a odnáší to hlavně herci. Jak jsem zmínil, mladé herečky Siena Agudong a Tamara Smart odvádí relativně slušné výkony, i když si občas vyberou slabší chvilku. Bohužel v těch silnějších chvilkách s nimi scénář dost zametá, a nutí je odříkávat pitomé dialogy bez špetky logiky. Jejich dospělé verze jsou na tom zhruba stejně, i když zde si Ella Balinska zaslouží alespoň trochu chvály. Obecně se ale většina postav chová naprosto stupidně.
A pak je tu kontroverzní casting Lance Reddicka do role Alberta Weskera.
Proč kontroverzní? Protože Wesker je v předloze jeden z největších antagonistů s ikonickým vzhledem – vysoký charismatický blonďák s uhlazenými vlasy a slunečními brýlemi. A zde udělal casting medvědí službu Reddickovi, protože on je bezpochyby charismatickým a dobrým hercem. Do této role se dle mého mdlého rozumu ale vůbec nehodí, a předposlední epizoda mě v tom díky jisté bizarní scéně naprosto utvrdila. Toto sahá daleko za hranice nějakého nedržení se předlohy, které jsem já osobně častokrát schopen přehlédnout. Toto je zkrátka jeden z největších seriálových misscastingů poslední doby.
Poslední věcí, nad kterou bych se zde rád zamyslel, je celkový budget a produkční hodnota celého seriálu. Netuším kolik do seriálu Netflix narval peněz, ovšem o jejich efektivním využití mám svoje pochybnosti. Místy totiž seriál vypadá jako ta nejlevnější televizní produkce, včetně efektů. V jiných momentech, především těch se zombíky, však jsou scény živé, dramatické, je na nich vidět výrazné zastoupení komparzu, a působí přinejnejmenším poctivě. Až bych řekl, že místy dorovnávají krále televizního zombie žánru The Walking Dead. I proto mi není tak úplně jasné, jaká produkční rozhodnutí seriál provázela. Ty špatná jsou totiž na seriálu výrazně vidět.
Ve výsledku je Resident Evil: Lék nejen jednou z nejhorších (volných) herních adaptací, ale také jedním z nejhorších seriálů od Netflixu poslední doby. Tento projekt má zkrátka tolik nedostatků, až je mi herců v něm skoro líto, protože ti jsou jednou ze světlých stránek. Sem tam je nějaká sekvence zajímavá, sem tam se objeví náznak napětí nebo dramatičnosti, a sem tam to zkrátka a dobře ujde. Bohužel tyto drobnosti nevyrovnají nezajímavý a špatný scénář, nelogicky zametající s postavami, nutící je odříkávat umělé dialogy, a spoustu dalších výše zmíněných nedostatků. Stejně jako u zmíněného filmu Welcome to the Raccon City, i zde musím bolestivě konstatovat, že tento projekt nestojí za čas strávený u něj. Pokud doufáte ve slušný zombie seriál, koukněte se na The Walking Dead. A pokud jste fanoušek herní série, od seriálu Resident Evil: Lék utíkejte. Ať se tento počin snažil být čímkoliv, rozhodně to není Resident Evil.
Foto: Netflix