Na šestidílnou kriminální minisérii Sever jsem se poměrně těšil. Předpokládal jsem, že by Jiří Mádl do průměrného kriminálního příběhu nezavítal, navíc když se režie všech šesti epizod ujal autor snímku Rodina je základ státu Robert Sedláček. Bohužel ani režijní jistota, excelentní Mádl a povedený casting vedlejších rolí nezakryje fakt, že se první díl Severu opírá o průměrný předvídatelný scénář plný nepochopitelných dějových zkratek.
Inženýra Petra Svobodu (Mádl) ubijí práce na stavebním odboru radnice a rozhodne se stát detektivem jako jeho kamarád ze střední školy (Štěpán Benoni). Proces rekvalifikace je ale vykreslen tak zjednodušeně a zkratkovitě, že i úplný laik prohlédne, že takhle snadno se na kriminálku snad nikdo dostat nemůže. Nad touto dějovou epizodkou, která v úvodním díle zabírá maximálně patnáct minut, by se dalo ještě mávnout rukou, avšak ani zbytek děje nenabízí mnoho důvodů ke zhlédnutí další epizody.
V prvním díle se od začátku line případ zavražděné dvacetileté dívky, kterou u garáží před svým domem najde protagonista Petr Svoboda, a právě tato neobjasněná vražda je jedním z důvodů, proč se Petr rozhodne pracovat na kriminálním oddělení. Divák by si myslel, že když se vraždu nepodařilo objasnit po tak dlouhou dobu, za kterou byl hlavní hrdina schopný dokončit výcvikový kurz a začít pracovat na kriminálním oddělení, tak že půjde o vskutku zapeklitý detektivní případ, jehož odhalení nepředpoví ani znalý fanoušek žánru krimi. Bohužel vyjasnění celého incidentu je tak primitivní až laciné, že člověk skutečně nechápe, proč se případ vyšetřoval téměř rok.
Dalším neduhem je pomalé vypravěčské tempo, kdy se toho na poli jedné hodiny mnoho nestane. Jednotlivé postavy jsou relativně zajímavé a především prokreslení hlavního hrdiny a jeho rodiny má co nabídnout do budoucna. Bohužel rozvoj postav je upozaděn zbytečnou kriminální zápletkou, která zabírá v prvním díle více prostoru než by bylo potřeba. Kdyby byl kriminální případ alespoň trochu originální, tak bych nejspíš nic nenamítal, ale takto jsem se při banálním vyšetřování vždy těšil na další scénu z Petrova rodinného kruhu. Možná je to jen můj klamavý dojem, ale sekvence s Petrovo manželkou Lucií (Eliška Křenková) a jeho malým synem se nesou v lehce tajemné atmosféře a jsou pojaty trochu jinak než ostatní scény.
Jak už je u České televize několik let zvykem, i Sever oplývá kvalitním řemeslným zpracováním. I přes opětovné zasazení do severních Čech, tentokrát do okolí skalnatého vrchu Bořeň, má Sever odlišný vizuál i kameru než např. Rapl či Pustina. Chladné kamerové filtry a nevýrazné realistické barvy výborně sedí k industriálnímu prostředí a všudypřítomné lehké depresi. K řemeslnému zpracování zkratka není co vytknout. Snad jen hudební podkres je až příliš nevýrazný a upozaděný.
Stanice ČT dopředu informovala, že každý díl bude vyšetřovat epizodní kriminální případ a k tomu se po šest dílů bude řešit ústřední dějová linka. Pokud by šly následující díly stejnou cestou jako úvodní epizoda, tak se obávám, že seriál jednorázovými kriminálními případy utrpí na rozvoji postav a hlavním příběhu. Jestliže by se jednotlivé případy řešily méně a seriál by se více zaobíral policejní hierarchií, korupcí a ústředními postavami, tak by se ze Severu ještě mohla vyklubat vydařená televizní podívaná. Zatím se však Sever jeví jako zbytečný projekt, který z vod průměru nedokáže zvednout ani výborné herecké obsazení s charismatickým Jiřím Mádlem v čele.
Zdroj fotek: ČT