Kdysi byly považovány za svatý grál kabelovek, brzy se ale půlhodinové komediální seriály mohou stát věcí televizní minulosti. S příchodem streamovacích služeb se postupně změnila ekonomická situace a změnily se i požadavky televizních kanálů na nezávislé producenty, kteří do televize chtějí prodat perspektivní seriál. Podle informací poskytnutých serverem Deadline, nezávislé společnosti Sony TV a Lionsgate TV údajně oznámily televizním sítím, že už nadále nebudou prodávat takzvané „půlhodinovky“ v současném finančním modelu.
Obě společnosti podle všeho jednají se stanicí ABC, která vysílá například Goldbergovi od Sony TV nebo novou komedii Call Your Mother od Lionsgate TV, a snaží se přijít s řešením ve formě nového ekonomického modelu, který by byl příznivý pro obě strany. Podobnou strategii údajně zvolilo i studio Warner Bros TV, které je předním producentem komediálních seriálů především pro NBC a producenta Chucka Lorra.
Původní model, vytvořený v době, kdy byla kabelovka (vedle tradičních televizních stanic) jediným hráčem na trhu, byl v podstatě založen na risku. Nezávislí producenti prodejem nové komedie do televizního vysílání poměrně riskovali, protože finanční odměna se dostavila pouze v případě úspěchu seriálu. Model počítal s licenčními poplatky, založenými na vyjednané smlouvě, které za každou epizodu platily kanály producentům daného seriálu. Po doby vysílání prvních čtyř sérií jsou tyto poplatky výrazně nižší, než je cena produkce, producenti tudíž musejí rozdíly dorovnávat z vlastního rozpočtu. Až po čtyřech odvysílaných sériích, kdy je tedy seriál označen za divácky úspěšný, si mohou produkční společnosti nárokovat vyšší licenční poplatky za epizodu, a tudíž na seriálu vydělat.
V posledních letech si televize začaly své požadavky navyšovat. Kromě takzvaných linear rights, které se vztahují k jedné specifické epizodě, chtějí za zaplacení licenčních poplatků i navýšení tzv. stacking rights. To jsou práva, která se obvykle vztahovala k balíčku pěti po sobě jdoucích epizod („rolling five“). Televize si v rámci poplatků čím dál častěji žádají práva na celou sérii. Důvodem je podle všeho sklouzávající sledovanost, stanice se tak snaží vyrovnat deficit z příjmů z reklamy zveřejněním celé série na vlastních digitálních platformách ve formě streamu.
Komediální půlhodinovky už zkrátka nejsou tolik lákavou komoditou. Svědčí o tom i fakt, že samotné televizní kanály sitcomy kupovat nechtějí. Naproti tomu si v televizním vysílání drží dobrou pozici hodinové dramatické seriály, které jsou schopné studiím vydělávat peníze už po třech sériích. Pro producenty je tak nejlepší cesta spolupráce se streamovacími platformami. Například Netflix platí za globální práva, zároveň ale k přidává takzvané „cost plus“, díky čemuž mohou tvůrci na seriálu vydělávat od začátku a zbytečně neriskovat.
V naší galerii si můžete připomenout jedny z nejikoničtějších televizních sitcomů.
Zdroj: Deadline