Seriál Hra o trůny (Game of Thrones) z kuchyně HBO se stal celosvětovým fenoménem, přičemž dodnes má velice silnou diváckou základnu. Jak všichni dobře víte, populární televizní show vychází ze světa, který stvořil George R.R. Martin, přičemž dvojice tvůrců David Benioff a D.B. Weiss dokázala látku schopně vytěžit, ať už se vám líbí či nelíbí kritizovaná osmá série. Vzhledem k oblibě, kterou si značka vysloužila, se nabízí otázka, co diváky vedlo k jejich seriálové posedlosti. Na komplikovanou otázku se pokusili odpovědět britští univerzitní vědci, kteří spojili síly a vyprodukovali studii pro žurnál Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA. Do analýzy zahrnuli i Martinovu románovou sérii, která vychází od roku 1996. Výsledky ukázaly, že v knižní předloze se objeví více než dva tisíce postav a kolem jedenačtyřiceti tisíc interakcí mezi nimi. A to přesně údajně divákům imponovalo.
"Studie ukazuje, že způsob uspořádání interakcí mezi postavami se blíží tomu, jak vypadají mezilidské vztahy a interakce v reálném světě. Navíc, i když klíčové charaktery umírají relativně náhodně v průběhu vyprávění, základní chronologie není zas tak nepředvídatelná."
Hra o trůny de facto zobrazuje velmi bohatou sociální síť a výživné předivo vztahů, které svojí komplexností a složitostí připomíná svět kolem nás. Sice se zdá, že se neustále dějí neočekávané události, což nutí čtenáře (posléze diváky) otočit stránku, avšak divákův smysl pro přirozený řád není zcela zahlcen (nahodilosti dávají v podstatě smysl). "Lidé do značné míry dávají světu smysl skrze vyprávění/příběhy, ovšem z hlediska vědeckého nemáme tušení, co komplikované příběhy dělá srozumitelnými a relevantními. (...) K posunu v této problematice má přispět naše studie," řekl spoluautor materiálu Colm Connaughton, teoretický fyzik z University of Warwick.
Zdroj: Cnet
Foto: HBO