V posledních letech zažíváme období, ve kterém se filmový a televizní průmysl mění více než kdy dříve. Zavedené formáty v podobě kin a klasických televizí začínají pomalu ale jistě ustupovat nové vlně streamovacích platforem. Koronavirová pandemie a domácí karantény celý proces ještě urychlily - zatím nejviditelnějším důkazem je nedávné oznámení studia Warner, které bude i své největší filmové projekty souběžně s kiny vydávat na službě HBO Max.
Streamingu dodnes v poměrně velké míře dominuje gigantický Netflix, který celou revoluci domácí zábavy začal. Už delší dobu nicméně noví konkurenti přibývají jako houby po dešti a kdysi monopolní postavení Netflixu je dávno pryč. A nevypadá to, že by tento trend měl nějakým způsobem razantně zastavovat. Na obzoru se totiž objevuje hned několik celků s rostoucími ambicemi.
Aktuálně vyšlo najevo, že se o svůj podíl na trhu chce utkat dokumentární stanice Discovery, která oznámila, že se spuštění dočká nová služba Discovery+. Platforma bude kromě projektů samotného Discovery rovněž nabízet repertoár kanálů Food Network, HGTV, TLC, Animal Planet nebo Travel Channel, přičemž by na ní po spuštění, které je naplánováno na 4. 1. 2021, mělo být dostupných více než 2500 pořadů dohromady zahrnujících 55 000 epizod.
CEO společnosti Discovery David Zaslav při prezentaci pro investory prohlásil, že bude při svém spuštění služba startovat s 5,2 milionu předplatitelů, přičemž očekává, že by v budoucnu nasbírala další desítky milionů uživatelů. Společnost údajně spoléhá především na věrné fanoušky po celém světě. Jedná se údajně o podobný přístup, jaký zvolilo v loňském roce Disney+.
Discovery+ stejně jako ostatní platformy rovněž plánuje vydávat původní tvorbu, které nechybí výrazné osobnosti. David Schwimmer známý jako Ross z populárních Přátel například představí dokumentární pořad o přírodě Mysterious Planet, oblíbený komik Kevin Hart se v Route 66 zase projede po nejslavnější silnici světa. Naplánovaná je rovněž nová verze reality show 90 dní do svatby (90 Day Fiancé).
Netflixu však nebudou zatápět pouze noví hráči, nýbrž především již zaběhlá konkurence. Zmíněné souběžné vydávání filmů studia Warner v kinech a přes stream bez nejmenších pochyb poskytne výbornou pozici HBO Max, které bude rázem moct lákat na jedny z nejočekávanějších blockbusterů. Jako největší hrozba pro Netflix se však stále jeví zejména Disney+, které se streamovacímu gigantovi sice v číslech dosud nevyrovnalo, v blízké budoucnosti však chystá poměrně masivní ofenzivu.
Počet předplatitelů dodnes omezuje především fakt, že Disney+ stále funguje pouze v několika málo státech. V posledních měsících se však služba dočkala skutečně značného rozšíření do nových koutů světa včetně dalších evropských států - přesněji se bavíme o Portugalsku, Norsku, Švédsku, Finsku, Dánsku, Islandu, Belgii a Lucembursku. V příštím roce je pak očekávána i expanze do střední a východní Evropy. Už nyní se ví, že bude platforma uvedena na Slovensko, Česko a další státy tedy s velkou pravděpodobností přijdou na řadu ve stejném sledu.
Disney by pak měl rovněž chystat důležitou změnu ve své streamingové strategii. Filmový velikán v dnešní době kromě Disney+ vlastní i déle zavedenou službu Hulu, kterou dnes využívá především jako místo, kam posílá své drsnější a dospělejší projekty, které se příliš neshodují s Disneyho rodinnou image.
Již delší dobu se ale spekuluje, že by mělo dojít ke spojení obou platforem pod značkou Disney+, díky čemuž by službě okamžitě o pár milionů narostl počet uživatelů (Hulu jich má skoro 37 milionů, ale lze předpokládat, že velká část z nich si Disney+ předplácí už teď). Pozice Disneyho v TOP 3 by se tak ještě upevnila (Netflix má téměř 200 milionů uživatelů, Amazon Prime asi 150 milionů, díky tomu, že jej dostává řada zákazníků klasického Amazonu). Disney+ má navíc stále obrovský prostor k růstu na mezinárodním trhu. Disney sice jakékoliv slučování s Hulu prozatím popírá, podle nových zákulisních zvěstí by však měly již být zahájeny přípravy, v rámci kterých jsou někteří vysoce postavení lidé v Hulu údajně buď propouštěni nebo sami odcházejí.
Rozrůstání a evoluce svých streamovacích platforem ohlašují i další hollywoodská studia. Společnost ViacomCBS již v září oznámila kompletní rebranding streamingu na příští rok, v rámci kterého bude služba CBS All Access přejmenována na Paramount+. V Indii pak byla spuštěna nová služba Lionsgate Play, která je sesterskou verzí platformy Starz Play, jež nabízí zejména filmy studia Lionsgate.Uvidíme, zda Lionsgate nebo Paramount udělá krok i na mezinárodní scénu.
Líté konkurenční prostředí streamingu naopak již zpečetilo osud kuriózní službě Quibi. Konec experimentální mobilní platformy byl oznámen již v říjnu, od 1. prosince byl provoz aplikace ukončen a již ji není možné stáhnout. Další osud jejich původních projektů dosud není známý.