V 80. letech se v Hollywoodu nastartovala vlna úspěšných filmů se silným erotickým podtextem. Snímky jako Americký gigolo, Žár těla, Modrá laguna, Flashdance nebo Devět a půl týdne rozdělovaly kritickou obec, budily senzaci i pobouření a často vydělávaly velké peníze. Osudovou přitažlivost také oplétaly kontroverze, kdy bylo snímku například vyčítáno, že ženskou postavu v problematické avantýře démonizuje, zatímco k té mužské je výrazně shovívavější. A ani tvůrčí proces vzniku nebyl úplně jednoduchý, když se tvůrci museli tahat se studiem o to, jaký bude vlastně film mít konec. Tak či tak si snímek odnesl šest oscarových nominací a celosvětově utržil 320 milionů dolarů. Což je při započtení inflace dnes asi 823 milionů. V dnešních poměrech pro dospělý konverzační thriller naprosto nepředstavitelná suma...
Pro streamovací platformu Paramount+ (u nás by měla být do budoucna součástí nové evropské služby SkyShowtime) teď vzniká seriálový remake. V tom ústřední role ztvární Joshua Jackson, Lizzy Caplan a Amanda Peet. Ta v sérii ztvární Beth Gallagher, věrnou a milující manželku a matku, která provozuje malý obchod. Celý její život se obrátí vzhůru nohama, když avantýra jejího manžela Dana (Jackson) začne ohrožovat celý jejich společný život. Postavu milenky Alex hraje zmíněná Caplan.
Série chce původní látku pojmout novým způsobem, zpracovat osudovou přitažlivost, manželství a nevěru z pohledu moderní doby a toho, jak se dnes společnost staví k silným ženám a poruchám osobnosti. Hlavní autorkou je Alexandra Cunningham (Zoufalé manželky, Batesův motel, Chance). Režíruje Silver Tree (Letuška, Ty). Česká distribuční synopse původního filmu říká:
Americký snímek Osudová přitažlivost patřil v druhé polovině osmdesátých let ke komerčně nejúspěšnějším titulům, i když se v podstatě jedná o tuctovou historku o šťastně ženatém advokátovi, z jehož náhodné milostné avantýry se stane noční můra, ohrožující existenci celé jeho rodiny. K jeho mimořádnému ohlasu přispěly propracovaný scénář Jamese Deardena, vycházející z jeho krátkého snímku Chvilkové rozptýlení, nadprůměrné herecké výkony populárních představitelů Michaela Douglase a Glenn Closeové i efektní režie britského tvůrce Adriana Lynea, který měl za sebou jiný lehce skandální snímek s erotickým podtextem 9 1/2 týdne. Navíc ho některé dobové recenze a komentáře charakterizovaly jako skrytou alegorii na tehdy velmi aktuální hrozbu onemocnění AIDS. Snímek vzbudil kontroverzní reakce i tím, že jeho konec byl po negativních diváckých ohlasech při zkušebních projekcích zásadním způsobem předělán, což mu samozřejmě komerčně velmi pomohlo, byť za cenu určité umělecké degradace. Přesto byla Osudová přitažlivost nominována na Oscara v šesti kategoriích (nejlepší film, režie, scénář, střih a ženské herecké výkony Glenn Closeové a Anne Archerové), ale v konkurenci tehdejšího velkého vítěze Posledního císaře žádnou sošku nezískala.
Foto je ilustrační, původní film z roku 1987
Zdroj: Variety