9. Jam
Černou ovcí žebříčku je seriál Jam. Byl uložen k věčnému odpočinku s dožitou šestou epizodou první série. Jde o surrealistickou skeč show tahavého tempa přetékající hluboce černým humorem na hraně snesitelnosti a vkusu. Je znepokojující stejnou měrou vizuálně, zvukově i obsahově. Přes to všechno ale absurdita skečů, které mají často neurčitý a neuspokojivý konec, tahá koutky úst do nepřístojného úsměvu. Rozhodně jde o věc, jaká na trhu nehledá obdobu lehce a kterou možno vnímat snad těmi mozkovými závity, které při jiných pořadech ani nevíte, že máte.
Ambientní projekt vzešel z rozhlasového pořadu Blue Jam, který měl pod palcem Christopher Morris (Ajťáci). Ten s ním, pod zkráceným titulkem, přešel i do televize, kde se stal prvním pořadem domovské stanice nepřerušovaným reklamou. Morris tak spolu se svými kumpány představil tíživou přehlídku nočních můr v ražení, které by jinde tvůrcům možná ani neprošlo. Asi netřeba dodávat, že obec kritiků během těch pár epizod ani nevěděla, jestli chválit, nebo zatracovat.
Na seriálu se i zde podílel Graham Linehan. Pořad popsal jako snahu o předhození morálního problému před člověka a následné vyklouznutí přes odporné zvraty. Na adresu Morrise pak řekl, že je člověkem s potěšením mačkající tlačítka, které ještě v komedii nikdo nestlačil a chce rozesmát lidi způsobem, jakým nejsou zvyklí se smát.
Jistě, každý fanda humoru a seriálů by byl rád, kdybych se ve výše uvedeném seznamu mýlil. Rád se zařadím mezi ně, neboť mnohé tituly, nejen zde popsané, by jistě pořád měli co nabídnout. Zároveň jsem ale rád, že s poklonou na rozloučenou přišli včas.
Abych to vysvětlil… Pamatujete na cosi z osmdesátých let s názvem Jistě, pane ministře (Yes, Minister)? Seriál po pár letech následovalo bezchybné pokračování Jistě, pane premiére (Yes, Prime Minister), které bylo znovuzrozeno před pěti lety. Dočkalo se pár dílů a bylo po slavném návratu politické satiry. Na nejbližší comebackovou zkoušku máme v žebříčku adepta v podobě poameričtěných Ajťáků. Nechme se tedy překvapit.
Co myslíte vy, zaslouží si uvedené sitkomy ještě někdy ožít? (I když v této době není otázka jestli, ale spíš kdy a jak se to stane.) Anebo by měli nadále zůstat na zasloužilém odpočinku, obklopeni nehynoucím dojmem, jenž po nich přetrvává?
Zdroje: TheGuardian, TheSun, DenOfGeek, DigitalSpy I, II, III, Independent I, II, RadioTimes I, II, III