Již dlouho se v Česku hovoří o krizi českého dabingu. Mají za ní stát nedostatečné honoráře pro dabéry, které před lety vygradovaly ve vzpouru. Část herců se rozhodla nechat zastupovat agenturou, která pro ně měla vyjednávat lepší podmínky. Dostáhli však pouze toho, že je studia přestala obsazovat. Na toto téma jsme se podrobně pobavili s šéfem Herecké asociace Zdeňkem Hruškou (viž níže).
Na krizi jsme se na Trpasliconu zeptali i režiséra českého znění Červeného trpaslíka Janoše Vaculíka, který už dabing opustil: "Krizi si způsobili někteří herci sami, když si vytvořili uskupení, jež si stanovilo takové podmínky, že mi na hlavě vstávaly vlasy hrůzou. Pak se oba tábory pustily do sebe. Doplatili na to bohužel hlavně střední dabéři. Z dabingu se stala velká fabrika, navíc mizerně placená. Tak jsem se raději rozhodl odejít jinam," komentuje na rozdíl od jiných ne příliš černobíle Vaculík, který vidí chyby na obou stranách.
Hovoří se nejen o špatných platových podmínkách, ale také o tom, že se dabing šije poslední roky horkou jehlou. Aby se ušetřil čas, nedbá se ani tak na kvalitu, jako spíš na kvantitu. Že už to není, co to bývalo, řekl i Zdeněk Dušek, hlas Krytona, který narazil na to, že dnes dabéři namlouvají své postavy odděleně: "Ze začátku (od roku 1999, pozn. red.) jsme tam byli 2 - 3, třeba i 4 najednou. Teď je tam smutno, když jsme tam každý sám. Dříve jsme to mnohem víc vnímali. Nejsou prachy."
K dabingu se příliš nehlásí ani Kamil Halbich, seriálový Rimmer: "Já do party těch dabingových herců nepatřím a asi se tam ani nechci dostat. Jsem z 99% pouze dabér Rimmera."
Co si o tom myslíte? Mohou si za krizi dabingu herci sami? Fotky všech tří zmíněných dabingových osobnístí z Trpasliconu najdete v galerii.