Po neobvyklém Trpaslíkovi se duo Jan Prušinovský a Petr Kolečko pustilo do témat xenofobie, nesnášenlivosti a předsudků v novém komediálním seriálu zasazeném do severočeského Mostu. Hned po prvních minutách pilotu jsem si říkal, že seriál by v tomto ražení na žádné jiné tuzemské televizní stanici vzniknout nemohl. ČT dala tvůrcům volnou ruku, a tak Most! nešetří vulgarismy, rasistickými narážkami a celkovým xenofobním podtónem. Jenomže humor vycházející z nadávek na Romy a homosexualitu není vždy jen prvoplánový a občas mají postavy ve svých rasistických projevech směřovaných na společenské problémy sevročeského regionu obsaženou špetku pravdy.
Seriál sleduje líného ztroskotance Luďka, kterého zrovna vyhodili z práce za to, že se neomluvil uklízečce za svůj rasistický výrok. Luděk je typickým prototypem rozvedeného hospodského povaleče, který není schopný se postarat sám o sebe, natož pak vychovávat svého teenagerovského synka. Z tohoto popisku Luděk vyznívá jako úplný budižkničemu bez špetky charismatu, avšak díky brilantnímu hereckému výkonu Martina Hoffmana dokáže Luděk vyvolat u diváků sympatie a není těžké se do jeho životní situace a předsudků vcítit. Již v Trpaslíkovi dokázal Martin Hoffman na malém prostoru hýřit charismatem na sto honů, a to hrál egoistického bezcharakterního právníka. V Mostu! dostal konečně hromadu prostoru a coby hlavní tahoun je k nezaplacení.
Vedlejší roličky jsou pak plné známých hereckých tváří, ale ve zcela jiných polohách, než je televizní divák zvyklý. Leoš Noha (Vzteklina) coby drsný lichvář, Jitka Čvančarová (Přání k mání) jako rozdavačná exmanželka s hlubokým výstřihem nebo Jiří Schmitzer (U mě dobrý) ztvárňující zásadového organizátora nelegálního městského autodromu. Všichni zúčastnění předvádí i na malém prostoru skvělé výkony, obzvlášť pak Zdeněk Godla (Cesta ven, Nikdy nejsme sami) coby svými kamarády zesměšňovaný příslušník mostecké romské komunity.
Za necelých 50 minut se povedlo tvůrcům rozehrát hned několik nadějných dějových linek, na které jsem už nyní zvědavý, jak se budou rozvíjet dále. Žádná ze scén na mě nepůsobila ledabylým až zbytečným dojmem. Seriál nesází na strhující kamerové záběry či zajímavý vizuál, spíše na realističnost a typickou industriální šeď, do které je celý Most a život hlavních aktérů zahalen.
Tato kontroverzní zábava samozřejmě není pro každého a nedivil bych se, kdyby se mezi řadovými diváky našla nenávistná prohlášení odsuzující tento štiplavý humor za to, že si s ničím nebere servítky. Pro mě je tento styl poukazování na aktuální společenské problémy vítanou změnou, která krom výbuchů smíchu nabízí i hlubší pohled na věc. Prušinovský s Kolečkem tak opět nezklamali, a i když tentokrát balancují na skutečně tenkém ledě, věřím, že si osmidílný seriál udrží vysoce nastavenou laťku a nezvrhne se do pouhoupouhé smršti bezmyšlenkovitých vulgarismů.
A jak se pilotní epizoda líbila vám? Přijali byste nabídku jít do Pošty pro tebe, když by vás při popíjení v hospodě přepadl Pošťák Ondra? Podělte se o svůj názor v komentářích.