Nedávno jsme vás informovali o tom, že po letech tahanic s právníky ukončilo službu několik velkých služeb na sdílení videa, jako byly například Openload nebo Rapidvideo. Na služby byl zhusta nahráván obsah (filmy, seriály), na které ani dané služby ani uploadeři neměli autorská práva a následně služby nebyly schopné (nebo ochotné) uspokojivým způsobem s nahráváním pirátského obsahu bojovat. A právě podobné služby byly hlavním zdrojem videí, která šlo přehrát na oblíbeném českém webu Topseriály. Když Topseriály přišly o zdroj velké části svého obsahu, rozhodly se v návaznosti ukončit činnost.
To následně vyvolalo ohnivou odezvu, protože v Česku je v dnešní době stále velké množství uživatelů, kteří bezplatné sledování filmů a seriálů vnímají jako něco běžného, nebo dokonce něco, na co mají z nějakého důvodu právo. Hezky to vykrystalizovalo, když internetový profil Aubergine svolal na 15. listopadu do Brna stávku za obnovení Topseriálů. Aubergine je na první pohled humoristický profil a i svolání demonstrace nese prvky recese, nicméně z komentářů je patrné, že v Česku žije buď opravdu velké množství komediantů, kteří jsou schopní zachovat vážnou tvář za každé situace, anebo slušné množství lidí stávku za obnovení Topseriálů vzalo smrtelně vážně. K události se zatím hlásí přes čtyři tisíce lidí a přes patnáct tisíc projevilo zájem.
Nad něčím takovým buď můžeme mávnout ruku, anebo to můžeme brát jako potvrzení toho, že obraz Čechů jako národa pirátů se mění jen pomalu. Jasně, všichni jsme lidi, a když někdo jednou za čas podlehne kouzlu moderních technologií a stáhne si lákavý kousek, ke kterému se u nás opravdu nedá žádným legálním způsobem dostat, tak ho asi nikdo nějak výrazně pranýřovat nebude. Ale veřejně se hlásit k tomu, že za obsah platit vyloženě odmítám, to už je trochu jiná liga. V tomu už musíme hledat nerespektování cizí práce, sebestřednou přezíravost nebo aktivní odpor ke společenským normám.
Můžeme tady vést stokrát debaty o tom, zda jsou legální zdroje obsahu předražené nebo ne, zda je nabídka v češtině dostatečná, zda chcete nebo nechcete podporovat komerční molochy jako je Disney, popřípadě zda lze legálními cestami najít tvorbu mimo mainstream. Pravda je ale taková, že uživatel, který volí čistě pirátské zdroje obsahu, nepřispívá původním tvůrcům obsahu vůbec. Tak to prostě je. A stejně tak je pravda, že v dnešní době opravdu měsíční předplatné streamovací služby stojí často míň, než je cena vstupenky do kina.