Ta předplatná lze v rámci rodiny zcela legitimně sdílet, popřípadě je lze v průběhu roku střídat, podle toho, jak se na té či oné službě zrovna nahromadil zajímavý obsah. Podpora legální obsahu zkrátka v žádném případě nemusí být drahá záležitost. I ty české titulky a dabing jsou na službách jako Netflix postupně rozšířenější a rozšířenější. A argument, že legálně stejně nejde najít všechno? Buďme k sobě upřímní – konkrétní seriály a filmy vyhledávají cinefilové, většina národa se prostě chce nějak zabavit a ve finále zas tak neřeší, jestli půlhodinu života zabili Simpsony nebo South Parkem.
Nicméně realita je taková, že racionalizace či moralizování moc nefungují. Řada z vás si jistě klepe na hlavu a myslí si, že jakékoliv hájení práv producentů obsahu je zcestné, jiná část třeba i do nějaké míry souhlasí, ale stejně dál bude preferovat pirátský obsah, protože….prostě proto. Třeba z nějaké pohodlnosti nebo zvyku. Změna společenského uvažování je pomalý proces, a tak je ve finále vždy na producentech obsahu, aby se zasadili o jeho legální užívání.
To jde v zásadě buď cukrem nebo bičem. Je možné uživatelům cestu k pirátskému obsahu komplikovat (třeba právě bojem se společnostmi, jako je Openload), ale to odradí asi jen malou část, ostatní si cestičku najdou a za každý zrušený zdroj pirátského obsahu brzy vyrostou dva další. Druhou represivní cestou je tlačení na zákonodárce. Kupříkladu v Německu je legislativa hodně přísná a pirátství je tam minoritní záležitost. U nás je pro zákonodárce dodržování autorských práv často okrajovým tématem, kterému buď nerozumí, nebo je nezajímá. Podobné snahy by asi ani neměly nijak zvlášť velkou podporu, to je v našich podmínkách asi jako zkoušet zdražit alkohol.
Pakliže tedy chtějí producenti obsahu, aby za něj uživatelé co nejvíc platili, je ideální cestou být pro piráty konkurencí. Šíře nabídky, snadné ovládání a rozumná cena, to jsou argumenty, proti kterým žádný pirát bojovat nedokáže. Spotify nabízí většinu mainstreamové hudby a pirátství v tomhle zábavním odvětví rázem padlo na minimum. Jasně, nic není černobílé, na Spotify rýžují hlavně hudební společnosti a tvůrci hudby dostanou jen málo, ale pořád se bavíme o tom, zda uživatelé zaplatí alespoň něco, nebo vůbec nic.