Dlouhá léta bylo natáčení seriálů v Hollywoodu celkem rigidní. Točily se komedie a dramata, kdy epizoda měla buď 20 nebo 40 minut. Pokud se nedělo nic neobvyklého, většinou se epizody skládaly do sezon po 22-24 epizodách. S přestávkami se obvykle vysílalo od začátku podzimu do konce jara, přičemž se obvykle vysílala jedna epizoda týdně, maximálně se diváci dočkali dvojité premiéry či dvojitého finále. Tenhle model se ale s postupem času drolí.
Kabelové stanice sázely vždy spíš na kvalitu než na kvantitu a u nich už v minulosti nebylo nijak neobvyklé, když jejich seriály měly na sezonu nižší počet epizod. Typický bývá počet 10 nebo 13. Tím ale eroze neskončila. Začala se kupříkladu objevovat dramata s dvacetiminutovými epizodami (třeba Atlanta) a s nástupem streamu šla do háje i další pravidla. Bez pevně daného televizního programu se seriály nemusely najednou vejít do předpřipravených hodinových (půlhodinových) škatulek a bylo možné točit seriály s libovolnou délkou epizod. Nebo dokonce i s proměnlivou délkou epizod. A změnil se model distribuce. Netflix zpopularizoval uvádění celých seriálových řad naráz. U různých soutěžních show zase nabídl Netflix menší balíčky, kdy každý týden přijdou třeba čtyři nové díly. Konkurenti Hulu či Amazon potom vyzkoušeli ještě trochu jinou strategii, když uvádějí prvních pár epizod v kuse a zbytek série týden po týdnu.
Chystaná nová verze sci-fi Battlestar Galactica chce mimo zajeté koleje vybočit ještě výrazněji. Producent Sam Esmail (Mr. Robot, Homecoming) se v rozhovoru pro Collider rozpovídal o tom, že streamoací služba Peacock vychází tvůrcům vstříc a je nakloněná experimentování. Esmail by si přál, aby se zveřejňování epizod řídilo čistě potřebami vyprávění. Když se například velká kosmická bitva bude roztahovat na tři epizody, tak Esmail nechce, aby diváci na zbývající dvě části jednoho příběhu nemuseli čekat, ale hodlá tři díly zveřejnit naráz. A chvíli na to chce uvést třeba dvacetiminutovou „nepovinnou“ epizodu, kterou diváci vůbec nemusejí vidět, ale pokud budou chtít, tak jim blíže představí minulost postavy, která výrazně zasáhne do děje v příští části hlavní příběhové linie. Zatím jsou to všechno jen plány, nicméně to zřetelně ukazuje, že rigidní způsob dávkování hollywoodských seriálů pomaličku mizí v propadlišti času a do budoucna jsou dveře tvůrčímu procesu plně otevřené.
Producent Esmail se scenáristou Mikem Lessliem také pohovořili o tom, jak pokračují přípravy. Aktuálně se píše pilot a zpracovává celý svět, ve kterém se budou příběhy odehrávat. Seriál by neměl být restartem oblíbené Battlestar Galacticy z let 2003-10. Novinka má jít vlastní cestou, jakkoliv by měla čerpat z bohaté mytologie svého předchůdce. Zatímco Esmailův Mr. Robot měl od začátku pevně daný konec, v tomhle případě věci tak jasně definované nejsou, protože se nechystá příběh jedné ústřední postavy, ale celé plejády protagonistů. Všechno se tak může ještě různorodě vyvinout. Aktuálně probíhají přípravy a pokud COVID dovolí, mělo by se začít točit ještě v letošním roce.
V seriálové předloze zaútočí na planetu Caprica (podobnou Zemi) robotičtí Cyloni a podrobí si či vyhladí většinu lidstva. Svobodně uniká jen malá flotila lodí vedená bitevníkem Galactica. Zatímco v původním seriálu z roku 1978 byli robotičtí Cyloni "mimozemšťané", v novém z roku 2004 jde o lidský výtvor. Zvlášť nový seriál se zabýval celou řadou silných témat, jako jsou umělá inteligence, duše, reinkarnace atd. Měl dobře napsané postavy, hutný děj, neotřelé zvraty a vyhýbal se žánrovým klišé.
Foto: NBC/Universal
Zdroj: Collider