Survivora asi není třeba představovat. Úspěšná reality show má geniálně jednoduchý koncept, kdy se skupina lidí snaží přežít na odříznuté nehostinné lokaci, kde musí spoléhat jeden na druhého, ale zároveň se navzájem týden co týden ze hry vyřazují. A aby byla krása celého fungování dovršená, rozhodují o vítězi již vyloučení hráči – aspiranti na výhru tedy musí svoje dosavadní nepřátele (nebo dokonce zrazené přátele) přesvědčit o tom, aby je po všem tom soupeření ve finále zvolili vítězem. A jakkoliv se hra v průběhu let vyvíjela, tenhle základní koncept zůstal vždy zachován a skvěle celého Survivora pohání.
Ale sám o sobě nestačí. To ostatně prokazují dvě současné mezinárodní verze. Na Slovensku běží aktuálně Survivor pod názvem Ostrov, je to show dělaná na klíč velkou fabrikou, společností Strix, která každoročně pomáhá připravit Survivora mnoha mezinárodním produkcím najednou. Jde ale především o technické zázemí, hlavní díl práce je stále na slovenské režii a ta (alespoň na základě prvních několika epizod) nedokázala vyprodukovat pořad, který by se slušelo se Survivorem porovnávat. Momentálně vysílaná australská variace se naopak drží amerického modelu a je vysoce povedená, téměř srovnatelná s US Survivorem. Určitě jde o nejlepší mezinárodní verzi pořadu, jaká kdy vznikla. Ale zlatý standard je jen jeden!
Americký Survivor začal v roce 2000 jako naprostý fenomén. Sledovanost byla obrovská, o pořadu se psalo všude a pomáhal zvednout vlnu reality-show, která po přelomu tisíciletí přišla. Po odpadnutí počátečních zvědavců se sledovanost ustálila někde na průměrných dvaceti milionech diváků (stále naprosto fenomenální číslo) a začala klesat teprve po pěti letech. Pak už byl pád nezadržitelný. Konkurence byla obrovská, formát se navzdory množství nejrůznějších novinek okoukal. Objevily se sezony, kdy diváci vážně přemýšleli o tom, jestli už to produkce nepřehnala (rozdělení soutěžících podle ras), začal haprovat casting a také moderátor Jeff Probst přemýšlel o tom, jestli chce být do konce kariéry svázaný s jediným projektem.
Jenže jakkoliv sledovanost padala, padala pomaleji než u zbytku televizní produkce a stanice CBS objednávala další a další řady. Probst se stal producentem pořadu, získal větší kreativní kontrolu, znovu se do práce pustil s maximální chutí a podobně se sebrala celá show. Pět let zpátky opět fanoušci začínali mít pocit, že se Survivor až příliš soustředí na nejrůznější zvraty a nedaří se mu obsadit zajímavé nové hráče. Spolu s 25. sezonou však show začala zažívat svoji renesanci.
Nově představené zvraty ve většině případů (často až překvapivě) fungovaly, podařilo se obsadit spoustu výrazných soutěžících, zvlášť díky tomu, že se produkce přestala soustředit na tzv. „mactors“ (model/actor – mladí pohlední lidé, kteří nic nezažili, nic neumí, pouze se poflakují po plážích Los Angeles a snaží se proniknout do zábavního průmyslu) a začala v daleko větší míře než kdykoliv předtím obsazovat fanoušky hry, kteří přinesli ještě větší důraz na strategický element celé show. Show se zaměřila primárně na skalní jádro fanoušků a plně využila potenciálu sociálních sítí, takže se stal z tvůrců, hráčů a fanoušků provázaný organismus, který pořadem žije i v momentech, kdy se zrovna epizoda nevysílá. Sledovanost se stabilizovala někde na deseti milionech diváků, show je poměrně pravidelně jedničkou ve svém vysílacím čase a dokonce se jí postupně podařilo porazit i mamutí American Idol (Superstar), který byl dokonce letos na jaře ukončen. Survivor naopak v poslední době nabídl několik ze svých nejlepších sezon a po šestnácti letech na obrazovkách se vrací už s 33. řadou!
Jakkoliv se pořad soustředí na skalní jádro fanoušků, o další diváky se stále (především kvůli nátlaku stanice CBS) usilovat snaží, a tak je v posledních letech každá sezona zabalená v nějakém úhledném marketingovém balíčku. Populární jsou především tzv. versus formáty, přičemž aktuální řada ponese podtitul Millennials vs. Gen X. Čeká nás tedy souboj dvou různých generací. Hranice generací nikdy nejsou ostré a spousta lidí často stojí někde na rozhraní, ale obecně se Generace X datuje od poloviny 60. let minulého století do začátku let 80., zatímco mileniálové jsou ti kteří přišli po nich. Tedy generace narozená někdy v rozmezí od 80. let zhruba do roku 2000.
Show bude mileniály prezentovat jako mladé optimisty, kteří rádi vymýšlejí nové věci, rádi nové věci poznávají a jsou otevření všemu. Zároveň ale žijí ve virtuálních světech, všechno v životě dostali zadarmo a nikdy se nemuseli skutečně dřít. Generace X jsou dříči, kteří v životě neměli nic zadarmo a na vysokou pozici ve firmě se museli vypracovat, nestačilo jim založit start-up v Silicon Valley. Samozřejmě jde o hodně zjednodušený obrázek, ale ten v rámci 40minutové show potřeba a Survivor doufá, že z téhle duality, vzájemné rozdílnosti a řevnivosti soutěžících bude těžit.
Otázkou je, nakolik se jedná jen o marketingový tahák. Survivor obvykle svoje soutěžící hodně rychle promíchá, tak uvidíme, jestli s tím tentokrát počká déle popřípadě zda bude hrát generační propast roli i po promíchání. Bez zajímavosti není ani skutečnost, že poprvé od 21. sezony uvidíme, jak hra začíná s dvaceti nováčky rozdělenými do dvou soupeřících kmenů. U podobných sezon vždy hrozí, že se v tak velkém množství soutěžících část lidí ztratí a budou jenom do počtu. Ale v předsezónních interview hráči působili vesměs docela životaschopně, tak snad tentokrát neviditelných myšek nebude tolik. Úvodní epizoda bude zhruba o čtvrt hodiny delší, tak alespoň bude víc času se se všemi seznámit. (Následují potenciální spoilery o chystaných zvratech)
Na jaké další novinky se můžeme těšit? Po deseti letech se show vrací na Fiji, i když na jiné ostrovy (Mamanuca) než tomu bylo ve 14. řadě. Jak potvrdil oficiální obchod CBS, který prodává buffy z každé sezony Survivora, někdy v průběhu soutěže se tři kmeny rozdělí do dvou. Vůbec poprvé v historii byla hra zcela zastavena, protože soutěžící museli být kvůli příliš nebezpečné bouři dočasně evakuováni. Tajná imunita tentokrát bude schovaná nějakým způsobem přímo před zraky soutěžících, jako součást přírodního prostředí. A už teď víme, že dva soutěžící byli tak výrazní, že si hned vysloužili místo v příští all-stars řadě.
Pokud tedy z jakéhokoliv důvodu Survivora zrovna nesledujete, určitě to zkuste. Rozhodně to stojí za to a na rozdíl od fiktivních seriálů nemusíte znát všechny předchozí řady. Můžete naskočit teď a užít si žhavou novinku společně se skalními příznivci. Survivor: Millennials vs. Gen X začíná už v noci z dneška na zítřek.