V USA bylo loni do kin uvedeno 336 filmů, které se mohou ucházet o Oscara, takže u Zlatých glóbů to bude podobné číslo. Nicméně ty největší braky se rychle vyfiltrují, stejně jako filmy, které viditelně nemají žádné umělecké ambice, jen chtějí bavit a vydělávat. Zbude vám pár desítek filmů, u kterých vám s orientací snadno pomůžou dobře katalogizované recenze, ceny na festivalech a všeobecně prostě silné ohlasy, které nejvýraznější snímky provázejí. Navíc film má dvě hodiny, jde jej snadno dohánt resty. Proto se nominace na Zlaté glóby až tak výrazně neliší od ostatních cen.
Se seriály je to maličko složitější. Jen v rámci USA bylo loni vysíláno 455 seriálů! Jasně, nejrůznější odpolední nekonečné soap opery také vyškrtáte lehce, ale i tak je seriálů ohromná spousta. K jejich posouzení to chce vidět alespoň pár epizod, vysílají se na nejrůznějších možných i nemožných platformách a u řady z nich byste si museli doplňovat děj za několik let zpátky, pokud byste chtěli dohnat nějakou show, kterou jste dříve zameškali. Co z toho pro Glóby plyne? Nominované jsou především ty úplně nejznámější hity, na které kouká opravdu každý, pak ty seriály, u kterých panuje podezření, že si jich Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu (která Zlaté glóby rozdává) všimne jen proto, že v nich hrají celebrity, které půjde pozvat na předávání, a pak různé prazvláštní volby, které byste ve výběru nečekali. Nebo dokonce možná ani daný seriál vůbec neznáte. Ono totiž při necelých devadesáti hlasech bude stačit opravdu malá shoda k tomu, aby se konkrétní seriál do výběru dostal. Letos to při nominacích bylo podobné. Jak to dopadlo s vítězi?
Hned na první pohled praští do oka, že se ani jednu jedinou sošku nepodařilo urvat prestižním seriálům HBO (Hra o trůny, Westworld). Při dalším pohledu je vidět, že až na jedinou výjimku neodešel domů s cenou žádný zajetý seriál – jen samé novinky (a samozřejmě minisérie). Takže žádné oceňování léta vládnoucích matadorů se nekoná. Na nějaké věci se ale přeci jen spolehnout dalo. Nepřekvapí dvě sošky pro People v. O.J. Simpson. Hodně chválená show si odnesla Glóbus za nejlepší minisérii a ještě pro herecký výkon Sarah Paulson, která jako prokurátorka Marcia Clarke prošla výraznou proměnou.
Zásadně nepřekvapily ani dvě ceny pro Atlantu, podzimního miláčka kritiků. Seriál přitom rozhodně není čistokrevnou komedií (kategorie, ve které Atlanta vyhrála). Je to netradičně prezentované drama, které má nezvyklé půlhodinové epizody. Humor v seriálu je, ale není nějak ryčný, spíš jde o různé absurdní a často hodně černohumorné situace, které pomalé tempo seriálu nechává pěkně kvasit. Jestli jste ještě nezkusili, zkuste. Není to asi pro každého, ale ten seriál je opravdu vypravěčsky hodně nezvyklý a už proto stojí za pozornost. Krom sošky za nejlepší komedii byl obdarován ještě sám Childish Gambino, alias Donald Glover – scenárista a představitel hlavní role, který letos ztvární mladého Landa Calrissiana.
Že cenu za nejlepší drama vyhrála zrovna The Crown, to už nečekané je. Ten seriál je dobrý, dokonce hodně dobrý, ale čím to, že mezi silnou konkurencí zabodoval? Je v asociaci zahraničních kritiků hodně Britů? Popraly se favorité jako Hra o trůny, Westworld a Stranger Things o hlasy a Koruna z toho těžila? To se asi nikdy nedozvíme, na druhou stranu ostatní zmiňované seriály fanoušky mají a budou jim i tak nadále přibývat, takže gratulujme Koruně, větší pozornost si rozhodně zaslouží. Vedle ceny za drama tu byla ještě soška pro Claire Foy, jež byla oceněná jako mladá Alžběta II.
Ještě větším překvapením může být vítězství Billyho Boba Thorntona za hlavní roli v právnickém dramatu Goliath. Seriál má v nabídce Amazon, který zatím nemá pro své seriály nijak bombastickou propagaci, přesto si zřejmě k porotcům cestičku našel. Nebo jde o jeden z těch případů, kdy kritici chtěli ocenit místo seriálových herců další hollywoodskou hvězdu? Pak je tu případ Tracee Ellis Ross. Cynická šelma ve mně se chce zeptat, jestli herečka nedostala sošku v rámci dozvuků loňské iniciativy #OscarsSoWhite, která kritizovala to, jak moc byly loňské Oscary (a ceny obecně) bílé. Protože výběr byl mezi herečkami široký a blackish je podle mě komediální seriál dobrý, nikoliv však vynikající. Na druhou stranu, herecké obsazení má opravdu spolehlivé a Tracee jako energetická a trochu excentrická matka rodiny pomáhá materiálu hodně nahoru, to se musí nechat. Takže proč si ještě jednou neříct: Jestli to seriálu pomůže najít nové diváky, tak proč jej neocenit. Všechny seriálové herecké ceny nemusí už do smrti dostávat jen Julia Louis-Dreyfuss ;-).
Aritmetickým seriálovým vítězem se pak stala minisérie The Night Manager. Tady kritici projevili překvapivě dlouhou paměť, protože jednotlivé epizody byly uvedené už skoro před rokem. Jako blesk z čistého nebe působí hned tři sesbírané sošky, které si odnesli Hugh Laurie, Tom Hiddleston a Olivia Colman. Zvlášť u Olivie pak vítězství zaskočí, protože konkurence Leny Heady z Game of Thrones a především pak Thandie Newton z Westworldu byla hodně silná. Že by tedy opět platilo podezření, že se novináři nechali oslnit hvězdami?
Jak už ale bylo řečeno, ocenit v záplavě 455 seriálů ty „nejlepší“ je skutečný oříšek. Doufejme tak, že Glóby na televizním poli budou i nadále plnit především úlohu směrovky k zajímavým počinům, které možná ještě nesledujete. Kupříkladu loňský vítěz Mozart in the Jungle za to opravdu stojí!