Pro prvotním seznámení s devítidílným seriálem Štafl, který se bude objevovat každou středu na Streamu, dobře poslouží samotná synopse tohoto nového komediálního kousku: „Devítidílný zábavný cyklus si vůči nekalým praktikám některých taxikářů nebere servítky. Jednotlivé epizody jsou inspirovány autentickými zážitky. Příběh dobráka Jarina (Lukáš Příkazký), který přijel do Prahy z venkova, aby splatil dluh za zničený traktor, nabírá na obrátkách poté, co si ho vezme do parády strýc Pepe (Leoš Noha), známé pražské taxikářské eso. Ústřední dvojici doplní kamarád Milda (David Novotný) a čestný policista Karlíček (Jiří Ployhar ml.).“
Seriál Štafl sice oplývá jak solidním tvůrčím vedením, tak kvalitním hereckým obsazením, ale první epizoda seznamuje se seriálem průměrným způsobem, který stěží láká k dalšímu zhlédnutí. Herecká stránka věci zde není problém. Ať už se jedná o nestárnoucího Lukáše Příkazkého (Rapl, Čtvrtá hvězda), který bez problému může hrát dvacetiletého kluka, i když je mu přes třicet let, nebo Leoše Nohu (Pustina, Okresní přebor) v neokoukaném vzhledu. Pilotní epizoda cílí především na tyto dva herce, což při krátké stopáži deseti minut na epizodu není zrovna překvapivé. Vedlejší role Kláry Melíškové a Davida Novotného se proto sotva stačí v prvním díle představit.
Problém je zde především nevyvážený scénář. Ten tahá z rukávu jeden taxikářský výraz za druhým, tudíž coby vtipná profilace pražských taxikářů může seriál fungovat, ale v žádném případě nepůsobí tak konzistentně jako jiné seriálové tituly od Streamu, viz Pěstírna nebo Semestr. Je jasné, že uvést seriál na poli deseti minut není jednoduché, ale nějaký záchytný památný bod by se měl v pilotním díle objevit, nebo by se měl objevil alespoň náznak potenciálu, který by nalákal k dalšímu zhlédnutí. Mě však seriál nadále láká pouze hereckým obsazením a režijním vedením Andyho Fehu. Nic navíc mi samotný pilot nenabídl.
Hlavní změny, které si fanoušek Pěstírny nebo i celovečerní Nenasytné Tiffany okamžitě povšimne, je úplně jiný scenáristický styl. Jak Pěstírnu, tak Nenasytnou Tiffany vedl Andy Fehu jak režijně tak scenáristicky. Premiérový Štafl má ovšem na svědomí duo scenáristů Robert Geisler (Krmelec U Muflona) a Jiří Vaněk (Doktoři z Počátků). A tato změna je bohužel přece jen znát.
Kamera mě na první pohled příliš nezaujala, na to projekt působí až příliš nízkorozpočtově a internetově, a proto mě vcelku překvapilo, že za kamerou stojí osvědčený spolupracovník Andyho Fehu Jakub Ševčík (Pěstírna, Nenasytná Tiffany). Štafl zkrátka prozatím působí až příliš levně a při srovnání se seriálovou tvorbou Streamu se spíše podobá Krmelci U Muflona nežli Pěstírně.
Upřímně si několik dnů po zhlédnutí první epizody pamatuji především reklamu na Autobazar Monte Karlo, a jak si nepříliš vtipným způsobem postava Leoše Nohy utahovala z toho, že v tomto seriálu hraje někdo jemu velmi podobný. Tato narážka na seriál ze stejné streamovací stáje měla být nejspíš horečně vtipná, ale je natolik okázalá a nevtipně podaná, že jsem se až nestačil divit, jak tohle tvůrcům nevyšlo.
Abyste si udělali obrázek o tom, jestli je seriál právě pro vás, tak dle mého názoru skvěle poslouží poukázání na jednu z rolí Ondřeje Sokola v loňském Nádraží. Ten v tomto seriálu z dílny ČT mimo jiné ztvárnil postavu taxikáře Dariuse Zmrta. Pokud vás jeho postava v seriálu bavila a tento humor vám nepřišel trapný, tak v tom případě jistě oceníte několik narážek i v letošním Štaflu stejně jako já.
Je pro mě velmi těžké Štafl po prvním dílu (ne)doporučit. Avšak dle předchozích zkušeností s takto krátkometrážními projekty bych osobně dal tomuto seriálu díky nabušenému hereckému obsazení šanci. Deset minut je natolik krátká stopáž, že obětovat pár dílů navíc se mi nezdá jako problém. Navíc Leoše Nohu bez fousů s podivnou přehazovačkou na hlavě jinde neuvidíte.
První epizodu můžete zhlédnout zde.